Yhdessä enemmän

Miten pilvipalvelut, joustava työ ja sosiaalinen media muokkaavat työtapojamme

Työaika on välillä 8 - 16 ja työtehtävät hoituvat yksin? Ei enää kovin monen arkea. Työelämä on aina vain monimutkaisempaa ja informaation tulva kasvaa päivittäin. Silti vuorokaudessa on yhä samat 24 tuntia. Joten kun olemme töissä, emme halua vanhanaikaisia ja menoa hidastavia työkaluja.

Hyvillä työkaluilla hallitset ajankäyttöäsi paremmin, löydät ja jaat tietoa uusilla tavoilla ja teet tehokkaammin töitä yhdessä muiden kanssa. Google-sovellukset auttavat sinut ulos teknologiaviidakosta ja mahdollistavat älykkäämmät, nykyaikaset työskentelytavat.

Nämä tavoitteet voidaan saavuttaa keskittymällä kolmeen osa-alueeseen: pilvipalvelut, mobiilipalvelut ja sosiaalinen media.

Pilvipalvelut

Viestintä-, tietovarasto- ja laskentapalvelujen siirtyminen pilveen on väistämätöntä ja se nopeutuu vuonna 2012. Suuret organisaatiot ovat liikkeellä ensimmäisinä, mutta kuluvan vuoden aikana odotetaan merkittävää kasvua myös pk-yritysten pilvipalvelujen käytölle.

Googlen pilvipalvelut on toteutettu uusimmalla teknologialla ja ne on suunniteltu vastaamaan tämän päivän alati muuttuviin haasteisiin. Ominaisuuksiltaan ne jättävät perinteiset menetelmät kauas taakseen, oli kyse sitten sovelluksesta, selaimesta tai käyttöjärjestelmästä, ja ne palvelevat kaikkia yrityksiä koosta riippumatta. Keskittyminen täysin internetpohjaisiin palveluihin ja sovelluksiin nopeuttaa uusien mahdollisuuksien luomista ja tarjoaa parasta luotettavuutta ja turvaa. Pelkästään viime vuonna Google-sovelluksiin tuotiin 175 uutta ominaisuutta. Jatkuvasta uusiutumisesta huolimatta esimerkiksi Googlen sähköposti, Gmail, oli käytettävissä yli 99,99% tästä ajasta.

Mobiili

Yhä useampi haluaa käyttää itse hankkimaansa mobiililaitetta myös työpaikallaan, eikä yhtä kaikille sopivaa käytäntöä matkapuhelimien suhteen ole olemassa. Forresterin tutkimuksen mukaan 77% organisaatioista aikoo tukea Android- ja iOS-pohjaisten mobiilipäätelaitteiden käyttöä vuonna 2012. Google-sovelluksia käyttävistä yrityksistä yli 90% käyttää tai on siirtymässä Android-pohjaisiin laitteisiin, koska ne liittyvät saumattomasti osaksi organisaation viestintätyökaluja.

Mobiilipäätelaitteiden keskitetty hallinta voi olla hyvin kallista. Yksi pilvipalveluiden merkittävistä eduista on tämän tyyppisten, perinteisesti kalliiksi miellettyjen, yritysratkaisujen tuominen pienenkin yrityksen saataville edullisesti. Mobiilipäätelaitteiden keskitetty hallinta monipuolisilla ominaisuuksilla on osa Google-sovelluksia, ja se on kaikkien asiakkaiden käytettävissä ilman lisäkustannuksia.

Parasta älypuhelimissa ja taulutietokoneissa on sujuvat ja intuitiiviset sovellukset. Google-sovellukset toimivat useilla mobiilikäyttöjärjestelmillä. Työtehtäviä on siten helppo hoitaa ajasta ja paikasta riippumatta. Vuonna 2011 Gmailin mobiiliversio ja iPhone-sovellus saivat uudet versiot ja Google-dokumenteille julkaistiin oma Android-sovellus. Lisää uusia ominaisuuksia on julkaistu tämän jälkeen jatkuvasti, taaten mobiilisovellusten ajanmukaisuus. Merkittävä uudistus oli myös Google Dokumenttien päivittyminen Google Driveksi, myös mobiilisti.

Sosiaalinen media

Google on onnistunut tuomaan kuluttajien parhaiksi toteamat palvelut, kuten Gmail ja Drive, myös yritysten ja organisaatioiden saataville. Sosiaalinen media ei ole ollut osa perinteisiä työskentelytapoja, vaikka ihmiset, tiedon jakaminen ja suhteet ovat keskeinen osa liiketoimintaa.

Verkkopalvelut sopivat parhaiten yhdessä tekemiseen ja siksi onkin luonnollista, että Google kehittää tähän soveltuvia tuotteita kiivasta tahtia niin verkkosovellusten, kuin mobiilinkin puolella. Google panostaa merkittävästi sosiaaliseen mediaan, sen monilla osa-alueilla, tuomalla jatkuvasti uusia ominaisuuksia yhteydenpidon tukemiseksi työskentelyssä.

Google+ kokoaa palveluja ja tuo ne käyttäjälle yhdessä selkeässä käyttöliittymässä. Se muokkaa Googlen palveluja entistä käyttäjäystävällisemmiksi ja tuo organisaatioille uusia yhteisöllisyyttä korostavia toimintatapoja.

Vuonna 2012 Google+:aan julkaistaan lähes viikottain uusia ominaisuuksia ja parannuksia sekä palvelun sisältöön että sen hallittavuuteen organisaation näkökulmasta. Keskeistä on tiedon löytämisen ja jakamisen helpottaminen mahdollisimman monella osa-alueella.


Lähde: Tämä artikkeli perustuu Googlen Enterprise -liiketoiminnan johtajan Amit Singhin blogikirjoitukseen